Skip to content
  • Tjänster
    • Naturinventering
    • Naturvård, utredningar och analyser
    • Hållbart byggande
    • Strategisk samhällsplanering och miljöprövning
    • Hållbar kemikalieanvändning
    • Forskning och utbildning
  • Projekt
    • Övergödning i Hargsjön
    • MKB Skövde flygplats
    • Sandsjöbacka ekodukt
  • Aktuellt
  • Om oss
  • Karriär
  • Kontakt
  • Tjänster
    • Naturinventering
    • Naturvård, utredningar och analyser
    • Hållbart byggande
    • Strategisk samhällsplanering och miljöprövning
    • Hållbar kemikalieanvändning
    • Forskning och utbildning
  • Projekt
    • Övergödning i Hargsjön
    • MKB Skövde flygplats
    • Sandsjöbacka ekodukt
  • Aktuellt
  • Om oss
  • Karriär
  • Kontakt

Home / Projekt / Olika faunapassager – ny forskning ger insikt i deras effektivitet

Olika faunapassager – ny forskning ger insikt i deras effektivitet

EnviroPlanning har många års erfarenhet av att bistå samhället vid planering och anpassning av befintlig infrastruktur i syfte att förebygga viltolyckor och minska barriärpåverkan; det vill säga att dämpa den fragmentering i landskapet som orsakas av infrastruktur. Bolaget bedriver även forskning för att utveckla åtgärder som kan minska barriärpåverkan för vilt. Nedan följer en sammanfattning av den senaste publikationen från våra seniora medarbetare Marcus Elfström och Mattias Olsson och som publicerades 5 mars 2025 av tidskriften Frontiers in Conservation Science.

 

I takt med att Sveriges infrastruktur expanderar blir behovet av faunapassager alltmer kritiskt. För att säkerställa en långsiktig hållbarhet i ekosystemen krävs en integrering av faunapassager i den nationella transportplaneringen. Sådana åtgärder bidrar inte bara till att skydda den biologiska mångfalden, utan också till en säkrare trafikmiljö för människor.

 

Att minska barriäreffekter från vägar och järnvägar är avgörande för att motverka habitatfragmentering. För att möjliggöra djurs rörelser genom infrastrukturlandskapet används olika typer av faunapassager, vars funktionalitet beror på både placering och design. Valet av passage påverkas av faktorer som topografi, infrastrukturens storlek samt trafikmängd och hastighet. Hög trafikintensitet kan utgöra en allvarlig barriär för vilda djur, vilket ökar risken för viltolyckor och fragmenterar livsmiljöer. För att undersöka hur olika faunapassager påverkar viltets rörelsemönster har EnviroPlanning analyserat om passeringssannolikheten skiljer sig mellan olika typer av passager, med hänsyn till alternativa passageplatser och miljöfaktorer.

 

Faunapassager i plan ( som korsar vägbanan) kräver betydligt mindre resurser att konstruera jämfört med faunabroar eller faunaportar utmed infrastrukturbarriärer. Eftersom mindre och medelstora vägar är mycket vanligare än större vägar i de flesta landskap, har passager i plan en stor potential som en kostnadseffektiv barriärreducering för vilt. Däremot innebär dessa passager, utöver risken för kollisioner med fordon, en högre störningsrisk jämfört med de flesta över- och underpassager, inte minst med hänsyn till att vilt delar användningen av vägbanan med fordonstrafik.

 

Vi testade om sannolikheten att passera för vanliga skandinaviska klövvilt – vildsvin (Sus scrofa), rådjur (Capreolus capreolus) och dovhjort (Dama dama) – påverkades av olika typer av passager, samtidigt som vi tog hänsyn till tillgången till alternativa passageställen och miljöfaktorer. Vi fann inga skillnader i passeringssannolikhet för vildsvin (851 besök), rådjur (1 556 besök) och dovhjort (941 besök) när vi jämförde viltbesök vid fyra faunapassager i plan, tillsammans med den samlade datan från åtta faunaanpassade över- och underpassager. Detta indikerar att faunapassager i plan (med en genomsnittlig daglig trafikvolym på 3 000–8 000 fordon) kan ha en likvärdig funktionalitet, i form av jämförbara andelar som passerar utifrån samtliga viltbesök, jämfört med faunaanpassade över- eller underpassager. Dessutom fann vi, när vi separerade överpassager (faunabroar), underpassager (faunaportar) och passager i plan, inga skillnader i passeringssannolikhet för rådjur och dovhjort. Vildsvin visade ingen skillnad i passeringssannolikhet mellan överpassage och passage i plan; men en högre sannolikhet vid underpassage jämfört med vid planpassage. Detta tyder på att etablering av flera faunapassager i plan, istället för endast ett fåtal över- eller underpassager för vilt, kan vara ett alternativ för att minska infrastrukturbarriärer även längs stängslade medelstora vägar.

 

Läs mer om publikationen här!
Kontakta oss
Nästa projekt

EnviroPlanning

Kvarnbergsgatan 2

411 05 Göteborg

 

031-771 87 40
info@enviroplanning.se

  • EnviroPlanning
    • Aktuellt
    • Om oss
    • Karriär
    • Projekt
  • Tjänster
    • Naturinventeringar
    • Naturvård, utredningar och analyser
    • Hållbart byggande
    • Strategisk samhällsplanering och miljöprövning
    • Hållbar kemikalieanvändning
    • Forskning och utbildning
    • Strategiska hållbarhetstjänster
  • Aktuellt
  • Om oss
  • Karriär
  • Projekt
  • Kontakt
    • Medarbetare
    • Hitta till oss
    • Fakturor till oss
Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till vår användning av cookies.

Funktionella Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}