Viltvarning vid väg och järnväg
EnviroPlanning arbetar tillsammans med SLU och Trafikverket i forsknings- och utvecklingsprojekt där nya metoder tas fram för att minska antalet vilt- och renolyckor. Metoderna ska kunna användas som komplement till exempelvis viltstängsel och viltbroar.
Tekniken är i grunden densamma men tillämpningen är olika för järnväg och väg. På järnväg försöker vi trigga djurens egen överlevnadsinstinkt och att djuren drar sig undan om de känner sig hotade. Just nu testas om olika ljudsignaler, ex människoröster eller ljud från rovdjur kan användas för att skrämma bort klövdjur från järnvägsspåren innan tågen kommer. Skrämselutrustning testas både lokalt ute vid järnvägen men även monterat på tåg.
På väg används trafikantvarning för att informera om att vilt finns i närheten av en faunapassage i plan, alltså en stängselöppning där djuren passerar över vägbanan. Djuren detekteras när de kliver in i faunapassagen och trafikanter informeras via omställningsbara vägmärken om att vilt är i faunapassagen framför dem.
Resultaten från projekten ska ge ett vetenskapligt underlag för att kunna utveckla ny teknik och för att Trafikverket och ex tågoperatörer skall kunna utforma ett flexibelt varningssystem för vilda djur.
Kund
Trafikverket
SLU
Följ projektets utveckling här